MANAGEMENT BUY IN: HOT OR NOT?

De markt voor Management Buy Ins (MBI)

Onlangs vroeg iemand mij hoe de markt voor Management Buy Ins (MBI) nu is. Goeie vraag, daar moest ik echt even over nadenken.

Tien jaar geleden waren er veel mensen die binnen hun organisatie overtallig waren en daarom hun geluk zochten in een bedrijfsovername. Je moest het kaf van het koren scheiden door de vraag te stellen of de MBI’er-in-spé een bedrijf wilde kopen of een baan. Anno 2018 hoef je die vraag niet meer te stellen. Gemotiveerde en gecommitteerde MBI’ers zien kansen en willen ondernemen op de golven van een sterk aangetrokken economie. Dit impliceert een veel betere markt dan tien jaar geleden. Enige nuance is op zijn plaats.

Nu is het omgekeerd

Tien jaar geleden hadden we te maken met een kopersmarkt. MKB bedrijven hadden weinig vet op de botten en konden (nog) geen mooie cijfers overleggen die een flinke overnamesom rechtvaardigden. Nu is het omgekeerd: de verkoper zit in een zetel met aansprekende resultaten en nog mooiere vooruitzichten. Daarnaast is er heel veel geld in de markt om bedrijven over te nemen. Investeerders, private equity en strategische kopers draaien allemaal met goed gevulde zakken om elkaar heen, op zoek naar mooie buitenkansjes.

Wat echter hetzelfde is gebleven, is dat deze bedrijven gerund moeten worden door gekwalificeerd management. Dat kan het zittende management zijn, maar wanner deze laag juist wil uittreden, betekent dat kansen voor MBI’ers. Heb je als MBI’er dus een helder plan en beschik je over de juiste competenties en persoonlijke eigenschappen, dan zijn er voldoende mogelijkheden in deze markt. Bij wat kleinere bedrijven behoort een volledige overname tot de mogelijkheden, echter is het bedrijf al wat steviger van aard, dan zou ik inzetten op een aankoop met een financiële partner aan jouw zijde. En daar is niets mis mee: wie kan delen, kan voorlopig met vertrouwen vermenigvuldigen.

Meer blog items

Een pre-exit strategie voor ondernemers

Pre-exit biedt ondernemers de kans om geleidelijk delen van hun bedrijf aan investeerders te verkopen voor financiële stabiliteit en groeimogelijkheden, maar brengt ook mogelijke nadelen met zich mee, zoals beperkte opbrengsten en verlies van controle.

Is Coolblue nog steeds zo “Cool”?

Coolblue, opgericht vanuit een studentenkamer in 1999, groeide uit tot een internationaal e-commerce succesverhaal. Het bedrijf, bekend om zijn ongeëvenaarde klantenservice, breidde uit naar België en Duitsland. Ondanks een stijgende omzet zag Coolblue de winstmarges dalen door toenemende concurrentie en operationele uitdagingen. De geplande beursgang werd uitgesteld vanwege marktonzekerheden. Terwijl Coolblue zich blijft aanpassen aan een veranderend retail landschap, wordt de haalbaarheid van gratis retourzendingen en lage prijzen in twijfel getrokken.

Bescherming van intellectueel eigendom: Navigeren door de valkuilen en uitdagingen – het bedrijfsgeheim

Kom achter de waarde van intellectueel eigendom (IE) en leer hoe bedrijven hun concurrentievoordeel kunnen behouden. Deze blog belicht de complexiteit van IE-bescherming en biedt inzichten om waardevolle immateriële activa te behouden en te versterken. Leer hoe je valkuilen vermijdt en succesvol je IE beheert voor duurzaam bedrijfssucces.

Meer weten over onze mogelijkheden? We horen graag hoe we u kunnen helpen!

Bel ons op  +31 (20) 210 36 35 of stuur ons een berichtje via het contact formulier