FUNDINGPLAN IS ESSENTIEEL

Het internet en een datatijdperk

In 1989 vond de Britse wetenschapper van CERN Tim Burners-Lee het Internet uit. Zo’n zes jaar later publiceerde Bill Gates het boek ‘Road Ahead’ waarin hij de ‘Global Information Super Highway’ aankondigde. In 2007 gaf Apple met de introductie van de iPhone een geheel nieuwe betekenis aan de smartphone. Sinds die tijd is de wereld kleiner en het leven sneller geworden. Het datatijdperk is aangebroken.

Een grote invloed

Deze ontwikkelingen zijn ook van grote invloed op de corporate finance praktijk. Aan de linkerkant van de balans zijn immateriële vaste activa een steeds prominentere rol gaan spelen. Ter illustratie: het grootste taxibedrijf ter wereld (Uber) bezit geen auto’s; de grootste accommodatieverhuurder ter wereld (AirB&B) bezit geen hotels of vakantiehuizen, enzovoorts.

Een gedegen ‘fundingplan’ is hierbij essentieel

In deze tijd worden innovatieve bedrijven vaak gekenmerkt door een balans waarop nagenoeg geen vaste activa staan. Dit maakt dit soort ondernemingen bancair moeilijker financierbaar, ze bieden de lening gever geen zekerheid. In de regel zijn dit soort ondernemingen hierdoor aangewezen op venture capital. Vooraf moet je als ondernemer weten wat de mogelijkheden, beperkingen én gevolgen zijn van bepaalde financieringsopties. Een gedegen ‘fundingplan’ is hierbij essentieel.

Meer blog items

Het verkopen van uw bedrijf: een emotioneel proces.

De verkoop van een bedrijf is zowel een zakelijke als emotionele reis, waarbij ondersteuning en aandacht voor rouwverwerking essentieel zijn. DUTCH Corporate Finance biedt begeleiding om een succesvolle verkoop en een vervullende toekomst te realiseren.

Een pre-exit strategie voor ondernemers

Pre-exit biedt ondernemers de kans om geleidelijk delen van hun bedrijf aan investeerders te verkopen voor financiële stabiliteit en groeimogelijkheden, maar brengt ook mogelijke nadelen met zich mee, zoals beperkte opbrengsten en verlies van controle.

Is Coolblue nog steeds zo “Cool”?

Coolblue, opgericht vanuit een studentenkamer in 1999, groeide uit tot een internationaal e-commerce succesverhaal. Het bedrijf, bekend om zijn ongeëvenaarde klantenservice, breidde uit naar België en Duitsland. Ondanks een stijgende omzet zag Coolblue de winstmarges dalen door toenemende concurrentie en operationele uitdagingen. De geplande beursgang werd uitgesteld vanwege marktonzekerheden. Terwijl Coolblue zich blijft aanpassen aan een veranderend retail landschap, wordt de haalbaarheid van gratis retourzendingen en lage prijzen in twijfel getrokken.

Meer weten over onze mogelijkheden? We horen graag hoe we u kunnen helpen!

Bel ons op  +31 (20) 210 36 35 of stuur ons een berichtje via het contact formulier