Financing early stage innovation ventures – a value-oriented roadmapping framework

Dit praktijkgerichte paper beschrijft een “value-oriented roadmapping” (VRM) framework dat ondernemers helpt om de investeringsbereidheid van hun ondernemingen te verbeteren door betere bedrijfsmodellen te ontwikkelen. Aangezien investeerders vaak risico’s waarnemen waar ondernemers enkel kansen zien, is dit value-oriented roadmapping framework een praktisch hulpmiddel om het gat tussen investeerders en ondernemers te dichten. Uit de dagelijkse praktijken van de hoofdauteur als IP-waardestrateeg is geleerd hoe belangrijk het is dat ondernemers een businesscase ontwikkelen vanuit het perspectief van potentiële investeerders.

Het value-oriented roadmapping framework is een praktisch hulpmiddel voor ondernemers en is ontwikkeld aan de hand van een reeks van 8 casestudies. Het hulpmiddel is een sjabloon-gebaseerde aanpak, ook wel een “canvas method” genoemd. In een workshop setting, onder leiding van een ervaren moderator, beoordelen de deelnemers kritisch de markt, capaciteiten, toepassing, inkomstenmodel, kapitaalinvestering en IP-positie van het project of product vanuit een investeerdersperspectief. Vervolgens wordt deze kwalitatieve beoordeling vertaald naar een kwantitatieve beoordeling, waarbij financiële en waarderingstheorieën en methodologieën worden geïntegreerd. Het eindresultaat is een routekaart voor waardecreatie, waarbij zowel investeerders als ondernemers uiteindelijk een beloning vereisen voor de genomen financiële risico’s.

Je kunt het volledige paper hieronder downloaden.

Meer blog items

Is Coolblue nog steeds zo “Cool”?

Coolblue, opgericht vanuit een studentenkamer in 1999, groeide uit tot een internationaal e-commerce succesverhaal. Het bedrijf, bekend om zijn ongeëvenaarde klantenservice, breidde uit naar België en Duitsland. Ondanks een stijgende omzet zag Coolblue de winstmarges dalen door toenemende concurrentie en operationele uitdagingen. De geplande beursgang werd uitgesteld vanwege marktonzekerheden. Terwijl Coolblue zich blijft aanpassen aan een veranderend retail landschap, wordt de haalbaarheid van gratis retourzendingen en lage prijzen in twijfel getrokken.

Bescherming van intellectueel eigendom: Navigeren door de valkuilen en uitdagingen – het bedrijfsgeheim

Kom achter de waarde van intellectueel eigendom (IE) en leer hoe bedrijven hun concurrentievoordeel kunnen behouden. Deze blog belicht de complexiteit van IE-bescherming en biedt inzichten om waardevolle immateriële activa te behouden en te versterken. Leer hoe je valkuilen vermijdt en succesvol je IE beheert voor duurzaam bedrijfssucces.

Ontdek de waarde van je bedrijf….

Waardering van je bedrijf? Online tools baseren zich vaak op Ebitda, wat onbetrouwbaar is. Winst is niet altijd cash. Dutch Corporate Finance waarschuwt en biedt betrouwbare bedrijfswaardering. Toekomstige cashflow en risico-inschatting zijn cruciaal, niet alleen historische cijfers.

Meer weten over onze mogelijkheden? We horen graag hoe we u kunnen helpen!

Bel ons op  +31 (20) 210 36 35 of stuur ons een berichtje via het contact formulier