CORONACRISIS GOED VOOR BUY-IN MANAGERS (MBI)

Opvolging binnen familiebedrijven is geen nieuw fenomeen. Al decennialang is de continuïteit van MKB-bedrijven afhankelijk van een competente volgende generatie. Daar waar vroeger voornamelijk opvolging plaatsvond door zoon of dochter, is dat tegenwoordig niet altijd meer vanzelfsprekend. Zowel eigenaren als hun kinderen stellen zichzelf vragen als ‘Kan ik (of mijn kind) het?’ en ‘Wil ik (hij/ zij) het?’ Een gezonde ontwikkeling.

Zo’n twee decennia geleden kwam de Buy-In manager in beeld. Ondernemende managers die graag zelf aan het roer wilden staan van een onderneming, waar ze naast eindverantwoordelijkheid ook eigendom konden verkrijgen. De lusten én de lasten. In het begin werd hier met scepsis naar gekeken, nu is deze overnameoptie een serieus en welkom alternatief wanneer er geen zoon of dochter klaar staat om het bedrijf voort te zetten.

Een crisis zorgt vaak voor bezinning en zet ondernemers aan het denken. Zeker de Coronacrisis heeft eigenaren doen inzien dat het leven soms minder voorspelbaar en maakbaar is dan ze dachten. Zo’n periode van bezinning zet een nuttig proces in een hogere versnelling. Hoe ziet de toekomst van mijn bedrijf eruit? En wat is mijn rol hierin? Ondernemers onderschatten vaak wat er zoal komt kijken bij een goede bedrijfsoverdracht. En vaak zorgen hevige emoties ervoor dat dit proces wordt uitgesteld. Hierdoor beginnen ondernemers vaak te laat aan dit traject, met alle mogelijke nadelige gevolgen van dien.

Wanneer opvolging binnen de familie ontbreekt, is een Management-Buy-In een logische, vaak wenselijke en soms zelfs noodzakelijke overweging. De beschikbaarheid, deskundigheid en motivatie van Buy-In managers is door de jaren heen alleen maar toegenomen. Gekwalificeerde senior professionals staan klaar om het stokje binnen een (MKB) familiebedrijf over te nemen. Als het zittende management nog een aantal jaren wil mee blijven draaien maakt dit een (geleidelijke) overname zeer kansrijk en realistisch. Dit geeft banken meer vertrouwen in de continuïteit en zodoende zijn ze eerder bereid deze transactie te financieren.

Voor alle betrokkenen zou ik derhalve willen zeggen: ‘Never waste a good crisis!’

Meer blog items

Is Coolblue nog steeds zo “Cool”?

Coolblue, opgericht vanuit een studentenkamer in 1999, groeide uit tot een internationaal e-commerce succesverhaal. Het bedrijf, bekend om zijn ongeëvenaarde klantenservice, breidde uit naar België en Duitsland. Ondanks een stijgende omzet zag Coolblue de winstmarges dalen door toenemende concurrentie en operationele uitdagingen. De geplande beursgang werd uitgesteld vanwege marktonzekerheden. Terwijl Coolblue zich blijft aanpassen aan een veranderend retail landschap, wordt de haalbaarheid van gratis retourzendingen en lage prijzen in twijfel getrokken.

Bescherming van intellectueel eigendom: Navigeren door de valkuilen en uitdagingen – het bedrijfsgeheim

Kom achter de waarde van intellectueel eigendom (IE) en leer hoe bedrijven hun concurrentievoordeel kunnen behouden. Deze blog belicht de complexiteit van IE-bescherming en biedt inzichten om waardevolle immateriële activa te behouden en te versterken. Leer hoe je valkuilen vermijdt en succesvol je IE beheert voor duurzaam bedrijfssucces.

Ontdek de waarde van je bedrijf….

Waardering van je bedrijf? Online tools baseren zich vaak op Ebitda, wat onbetrouwbaar is. Winst is niet altijd cash. Dutch Corporate Finance waarschuwt en biedt betrouwbare bedrijfswaardering. Toekomstige cashflow en risico-inschatting zijn cruciaal, niet alleen historische cijfers.

Meer weten over onze mogelijkheden? We horen graag hoe we u kunnen helpen!

Bel ons op  +31 (20) 210 36 35 of stuur ons een berichtje via het contact formulier