MANAGEMENT BUY IN: HOT OR NOT?

De markt voor Management Buy Ins (MBI)

Onlangs vroeg iemand mij hoe de markt voor Management Buy Ins (MBI) nu is. Goeie vraag, daar moest ik echt even over nadenken.

Tien jaar geleden waren er veel mensen die binnen hun organisatie overtallig waren en daarom hun geluk zochten in een bedrijfsovername. Je moest het kaf van het koren scheiden door de vraag te stellen of de MBI’er-in-spé een bedrijf wilde kopen of een baan. Anno 2018 hoef je die vraag niet meer te stellen. Gemotiveerde en gecommitteerde MBI’ers zien kansen en willen ondernemen op de golven van een sterk aangetrokken economie. Dit impliceert een veel betere markt dan tien jaar geleden. Enige nuance is op zijn plaats.

Nu is het omgekeerd

Tien jaar geleden hadden we te maken met een kopersmarkt. MKB bedrijven hadden weinig vet op de botten en konden (nog) geen mooie cijfers overleggen die een flinke overnamesom rechtvaardigden. Nu is het omgekeerd: de verkoper zit in een zetel met aansprekende resultaten en nog mooiere vooruitzichten. Daarnaast is er heel veel geld in de markt om bedrijven over te nemen. Investeerders, private equity en strategische kopers draaien allemaal met goed gevulde zakken om elkaar heen, op zoek naar mooie buitenkansjes.

Wat echter hetzelfde is gebleven, is dat deze bedrijven gerund moeten worden door gekwalificeerd management. Dat kan het zittende management zijn, maar wanner deze laag juist wil uittreden, betekent dat kansen voor MBI’ers. Heb je als MBI’er dus een helder plan en beschik je over de juiste competenties en persoonlijke eigenschappen, dan zijn er voldoende mogelijkheden in deze markt. Bij wat kleinere bedrijven behoort een volledige overname tot de mogelijkheden, echter is het bedrijf al wat steviger van aard, dan zou ik inzetten op een aankoop met een financiële partner aan jouw zijde. En daar is niets mis mee: wie kan delen, kan voorlopig met vertrouwen vermenigvuldigen.

Meer blog items

CORONACRISIS GOED VOOR BUY-IN MANAGERS (MBI)

Ondernemers die hun bedrijf willen verkopen beseffen vaak niet hoe belangrijk zij zelf nog zijn voor de onderneming. ‘Iedereen is vervangbaar’ horen wij dan.

Het belang van sterk management

Na een presentatie van een investeringsmaatschappij vroeg een van de aanwezigen wat de drie belangrijkste criteria zijn om in een bedrijf te investeren.

Iedereen is vervangbaar, toch?

Ondernemers die hun bedrijf willen verkopen beseffen vaak niet hoe belangrijk zij zelf nog zijn voor de onderneming. ‘Iedereen is vervangbaar’ horen wij dan.

Meer weten over onze mogelijkheden? We horen graag hoe we u kunnen helpen!

Bel ons op  +31 (20) 210 36 35 of stuur ons een berichtje via het contact formulier